אימון מנהלים הוא חלק חשוב בתהליך הפיתוח האישי והמקצועי של המנהלים בארגונים. באמצעות האימון, מנהלים מתפתחים ומשפרים את יכולותיהם בניהול אנשים, ניהול תהליכים עסקיים וקבלת החלטות מורכבות.
אולם, על פי רוב המנהלים מרגישים שאין להם זמן פנוי להשקיע בתהליך אימוני מכיוון שעומדות מולם משימות אחרות, חשובות ודחופות יותר.
אך שימו לב! לפעמים מנהלים מתקשים להתמודד ביעילות עם האתגרים והדרישות של עבודתם, זה עשוי להוביל לבעיות ביכולת התפקוד שלהם, תהליכי ההחלטה והביצוע בארגון ולבסוף גם לשחיקה.
במקרים כאלו חשיבות הצורך באימון מתעצמת ובתהליך קצר יחסית ניתן להתעלות על האתגרים, ללמוד לפעול מתוך עוצמה (ולא ממקום של כיבוי שרפות) ואפילו להנות מהתפקיד הניהולי.
עוצמה, הנאה, התעלות על אתגרים, נשמע טוב נכון? אבל בואו נדבר תכלס, באילו מקרים אימון מנהלים יכול להיות אפקטיבי?
1. ניהול צוות
אם המנהל נתקל בקושי לנהל את הצוות שלו בצורה אפקטיבית, ייתכן ויהיה צורך בהתמודדות עם אתגרים ניהוליים וביצוע שיפורים.
ניהול צוות נכון מתחיל בבחירת צוות וממשיך בתחזוקו השוטף, שניהם עלולים להיות מאתגרים. מנהל צריך להיות בעל חזון ולפיו לבחור את האנשים שישלימו אותו, אחד את השני וכן לדעת לתחזק ולטפח את הצוות שלו ביומיום.
הכלים הניהוליים שניתן לחזק בעזרת אימון על מנת לשפר את ניהול הצוות: תקשורת בינאישית, ייעוץ והדרכה, ניהול דילמות וסכסוכים, זיהוי פוטנציאל העובד ופיתוחו ועוד.
2. השגת מטרות ויעדים
מטרות ויעדים זה הבסיס של כל עבודה ניהולית ואם יש קושי בהשגתם, חשוב לבדוק ממה הוא נובע. אימון מנהלים יכול לשפר משמעותית את היכולת לזהות מכשולים בדרך אל המטרה ולהתגבר עליהם.
דוגמאות לסוגיות בנושא מטרות ויעדים שניתן לעבוד עליהן באימון:
- בהירות התכניות והמטרות – שיפור היכולת להגדיר ולהציב מטרות ויעדים ברורים לעצמו ולצוות שלו.
- ניהול זמן – הזמן מנהל אותנו או אנחנו אותו? מה זה בכלל אומר לנהל את הזמן? ומה אנחנו מרוויחים מכך? לרוב המנהל לא שואל את עצמו את השאלות הללו כי הוא חושב שאין לו זמן לזה, ניהול זמן נכון זה גם לעצור ולחשוב על הדברים, אימון מנהלים מאפשר לעשות זאת.
- ידע ומקצועיות – לזהות צרכים: סדנאות פיתוח מנהלים, העשרה בתחומים שונים, עתודה ניהולית ועוד.
3. תקשורת
תקשורת נכונה היא סוג אומנות ומנהלים לא מנצלים מספיק את הכלי הזה. לפעמים האופן בו אנחנו אומרים משהו הרבה יותר חשוב מהתוכן עצמו. להנעת עובדים יש קשר ישיר לאופן התקשורת של המנהל.
כמה דוגמאות לתקשורת נכונה:
- שיחות חולין עם העובדים שלנו יכולות להיות יעילות וחשובות יותר מביצוע "משימות יבשות". חשוב לתת מקום גם לחייו האישיים של העובד ולא רק למטרות אירגוניות.
- הקשבה פעילה מצד המנהל מעניקה לעובד תחושת ביטחון וערך.
- עידכון העובדים בשינויים ארגוניים ושיתופם בתהליך קבלת החלטות.
חשוב לבחון כל מקרה לגופו, לכל מנהל יש את החוזקות והחולשות שלו בתחום התקשורת ותמיד יש מקום לשפר את המיומנות החשובה הזאת.
4. לחץ ושחיקה בעבודה
הוכח שסטרס הוא הגורם מספר אחד לשחיקה באירגונים, מצד שני העולם העיסקי טס קדימה וזה בלתי אפשרי להימנע מלחץ לחלוטין ולכן צריך ללמוד לנהל אותו.
אם לחץ וסטרס פוגעים בתיפקודו של המנהל מספר פגישות אימוניות יכולות לעשות שינוי משמעותי לטובה, כבר אחרי פגישת האימון הראשונה בה תתאפשר ונטילציה, המנהל אמור להרגיש שיפור משמעותי.
5. פתרון בעיות מורכבות
כל מנהל, בקריירה המקצועית שלו, יאלץ להתמודד עם בעיות מורכבות, כגון ניהול קונפליקטים, קבלת החלטות קשות, מספר מטלות בו זמנית, דד ליין חשוב ואולי אפילו מספר בעיות מורכבות במקביל.
ניסיון ניהולי המורכב מרכישת כלים ניהוליים, עבודה קשה ולמידה מתמדת מטעויות משפרים משמעותית את היכולת להתמודד עם בעיות מהסוג הזה.
אילו מיומנויות צריכות להיות למנהל חדש על מנת שהוא יצליח להתמודד עם בעיות מורכבות?
- גמישות
- סבלנות
- מציאת פתרונות מקוריים ויצירתיים
- יכולת התמודדות טובה עם אי ודאות
איך מתמודדים עם מנהלים שמתנגדים לעבור אימון?
אימון מנהלים עלול לעורר התנגדויות, לרב המנהל יגיד שאין לו זמן או צורך באימון. חשוב לכבד את בקשתו ולא לכפות עליו אימון.
יחד עם זאת, זה לא הזמן לוותר, דיאלוג פתוח וכנה עם המנהל בנושאים הבאים: ביצועיו הניהוליים, המטרות האשיות והמקצועיות שלו, הסבר על מה זה אימון מנהלים ויתרונותיו. כל אלו יורידו חששות ויעלו את המוטיבציה והרצון של המנהל לעבור תהליך אימוני.
מנהלים שמבינים את הצורך בפיתוח העצמי שלהם ומוכנים להשקיע זמן ומאמצים כדי לשפר את יכולותיהם המקצועיות, יהיו באופן כללי מנהלים מוצלחים יותר בעבודתם ועשויים להביא לתוצאות עסקיות טובות יותר.
לסיכום, אימון מנהלים יכול לתרום מקצועית בכל שלב בחיי האירגון, התהליך האימוני מספק למנהלים כלים ויכולות שיעזרו להם להתמודד עם אתגרים מורכבים, להוביל שינוי ולנהל צוותים ביעילות והנאה.